Tags

, , ,

A

Welcome2WOO.com, het website adres van Worlds of Opportunities (WOO) maar dit kan zeker ook gelezen worden als een warm welkom. Zodra ik de winkel in Amsterdam binnen liep voor mijn bedrijfsbezoek voelde je je al meteen welkom. De inrichting, de foto’s en de geuren van de diverse kaarsen bezorgde me een inspirerend gevoel.

WOO is een voorbeeld hoe men maatschappelijk verantwoord kan ondernemen. Hun producten; luxe handgemaakte geurkaarsen van bijenwas in gerecyclede flessen. in Vietnam worden lege bier-, wodka- en wijnflessen verzameld, deze worden schoongemaakt, op maat gesneden en bewerkt om vervolgens gevuld te worden met lekker ruikende bijenwas. WOO oprichter Saskia de Knegt is een dame met een brede en vooruitstrevende blik. Via haar initiatief helpt zij (verschillende) lokale mensen in Vietnam aan een inkomen. De mensen worden opgeleid om uiteindelijk de WOO kaarsen te maken. Het concept oogt zo simpel maar is in werkelijkheid zeer gedetailleerd uitgewerkt en onderbouwd. WOO is dan ook de eerste die ‘afval’ met de inzet van lokale mensen omzet in luxe. Dit is een nieuwe wijze van produceren en co – creëren waar iedereen in de keten voordeel bij heeft. Het resultaat; een positief effect op het milieu, de mensen in Vietnam en de mensen die de geurkaarsen van WOO gebruiken.

WOO mag dan wel uit Amsterdam komen ze zijn volledig internationaal georiënteerd. De kaarsen zijn dan ook op veel punten te verkrijgen (en ook via hun webshop). Maar er is nog volop ruimte in de wereld voor het concept en de producten van WOO. Daarom is het Enterprise Europe Network (EEN) samen met WOO op zoek naar partners die deze ‘feel good’ producten willen opnemen in hun assortiment. Maar WOO zoekt ook naar partners die willen investeren zodat dit concept ook uitgerold kan worden in andere Aziatisch landen. WOO medewerkster Pooja Shrestha had het EEN benaderd en samen met haar heb ik o.a. een bedrijfsprofiel opgesteld. Met een bedrijfsprofiel laten ondernemers weten dat ze op zoek zijn naar een zakenpartner. Een simpele ‘tool’ die je kunt inzetten om een partner in het buitenland te vinden. Het EEN probeert via het internationale netwerk partners voor WOO te vinden die kunnen bijdragen aan het dit concept.

Tijdens mijn bedrijfsbezoek aan WOO voelde ik de passie die zij hebben en beleven bij hun producten. Het zijn niet zo maar kaarsen die licht geven het zijn kaarsen met een verhaal en een doel, een mooi doel.

Wilt u meer informatie over WOO, bekijk dan het profiel op de EEN database en zie wat EEN voor u kan betekenen.