Tags

, ,

A

FashionMatch op de Modefabriek in de Amsterdam RAI I Bron: Rosa van Ederen

Zien en gezien worden. Menig modeliefhebber was te vinden tijdens de Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam en de vakbeurs Modefabriek. Niet voor alle fashion designers zijn de catwalkshows of roemruchtige afterparty’s het belangrijkste van de week. Op de EU FashionMatch 3.0 grijpen ze de kans om hun netwerk uit breiden met internationale partners.

Meer dan 25.000 modeprofessionals en betrokken partijen uit uiteenlopende sectoren zijn te vinden op de Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam en Modefabriek. Het is dé gelegenheid om te netwerken, kennis te maken met de Nederlandse fashion scene en zakelijke mogelijkheden te verkennen. Alleen wordt het lastig om uit de massa jouw potentiële contacten te vinden. Daarvoor richtte Enterprise Europe Network (EEN) – uitgevoerd door de Kamer van Koophandel en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland – de EU FashionMatch op. Twee dagen, tientallen kansen op een commerciële samenwerking. Een nog vrij nieuw concept. In 2014 zijn de eerste twee edities georganiseerd. Het doel? Nederlandse ondernemers uit de modesector ondersteunen bij internationale handel en innovatie in Europa. “Het is een experiment dat zijn vruchten afwerpt”, vertelt Remko Triezenberg, organisator van de EU FashionMatch 3.0 en liaison officer van Enterprise Europe Network. “Voor het eerst mochten de deelnemers drie items uit hun collectie meenemen. Je ziet hierdoor een stijging in het aantal aanmeldingen. Zo zijn er afgelopen 2 dagen negentig deelnemers langsgekomen uit 12 landen en zijn er 270 afspraken gepland.

E

Ondernemers tijdens de FashionMatch

Uniek of groot bereik

Over de hele wereld komen ondernemers uit de modesector naar de FashionMatch in Amsterdam. Denk aan labels, fashion designers, producenten, distributeurs, agenten, fotografen en webshops. Opvallend dit jaar is het aantal aanmeldingen uit Bulgarije. “Voorgaande edities hadden Italianen de overhand. Bulgaren kwamen niet naar Amsterdam, omdat de reis- en verblijfkosten niet werden vergoed. Voor dit jaar stelde de Europese Structuur- en Investeringsfondsen geld beschikbaar.” Dit bleef niet onopgemerkt. Bulgarije is tenslotte het land waar kleding goedkoop geproduceerd kan worden. Voor jonge beginnende designers in Nederland wordt dit als een ideale kans gezien.

Ondernemers uit de modesector onderhandelen over hun producten Bron: Rosa van Ederen

Video reportage

Bekijk de video reportage en krijg een impressie over hoe ondernemers in de mode industrie de EU FashionMatch 3.0. hebben ervaren. The FashionMatch is een samenwerking van de Modefabriek, Fashion Week Netherlands, de Kamer van Koophandel (EEN) en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (EEN).

Dit artikel is geschreven door Kimberly Ariëns

 

Advertenties