Tags

, ,

20-01-2016 Leeuwarden Narvic WATERPROOF -2016Ð 2 Ð WATER MATCH in de Johannes de Doperkerk ©foto: Hoge Noorden/Jaap Schaaf

 

 

 

 

 

 

Ruim 40 partijen uit 11 landen namen dinsdag 9 februari deel aan Water Match 2016. Bedrijven, kennisinstituten en overheidsinstanties, op zoek naar internationale samenwerking, maakten in Leeuwarden met elkaar kennis via korte een-op-eengesprekken.

Het evenement werd georganiseerd door de Water Alliance en het Enterprise Europe Network (EEN). Het merendeel van deelnemers kwam uit het buitenland. Naast Nederland waren ook Spanje, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Griekenland, Argentinië, België, Hongarije, Portugal, Italië en Roemenië met een of meerdere vertegenwoordigers van de partij. Zij troffen elkaar in de Rode Zaal van de Johannes De Doper-kerk.

Persoonlijk speeddateschema

Het daten gebeurde er niet lukraak. De deelnemers hadden vooraf een profiel aangemaakt op de website van Water Match, een side-event van het EIP Water Conference, op woensdag 10 februari in Leeuwarden. Aan de hand van de beschrijvingen nodigden de deelnemers zelf via de website potentiële partners uit voor een nadere kennismaking in Leeuwarden. De organisatie van Water Match plande alle dates in en voorzag elke deelnemer van een persoonlijk speeddateschema. Na een gezamenlijke informatiesessie over Europese programma’s ter ondersteuning van innovatief MKB en subsidiemogelijkheden zoals Horizon 2020 schoven de deelnemers om 13.00 uur wat dichter naar elkaar toe voor een goed gesprek. Een date duurde met maximaal twintig minuten niet al te lang. Zo wisten de deelnemers tot 17.00 uur soms wel acht gesprekken te voeren.

20-01-2016 Leeuwarden Narvic WATERPROOF -2016Ð 2 Ð WATER MATCH in de Johannes de Doperkerk ©foto: Hoge Noorden/Jaap Schaaf

Lovende reacties

De reacties waren lovend. “Ik heb vijf gesprekken achter de rug en bij vier komt er een vervolg”, vertelde Rahmat Peijpers, business deveolper bij Wageningen UR, al halverwege de middag. “Ze komen onder meer uit Argentinië en Spanje. Het gaat om zowel inkoop, verkoop als mogelijke partnerschappen.” Ook Chris Drayson, directeur van Red Media uit Groot-Brittannië, verliet glimlachend de zaal. “Wij houden ons bezig met het verwijderen van fosfaat uit afvalwater, om het te kunnen gebruiken in de landbouw. Ik ben vooral enthousiast over een gesprek met het Nederlandse Brightwork dat iets soortgelijks heeft bedacht. Zij zouden een deel van onze goedkopere techniek kunnen implementeren in dat van hen.”

Matchmaking is zeer effectief

Organisator Matthijs Plijnaar van de Water Alliance toonde zich na afloop dik tevreden. “Matchmaking is zeer effectief. Dat de deelnemers aan Water Match elkaar zelf selecteren voor een date, vergroot de kans op samenwerking. Het zou mooi zijn als er in 2017 een follow-up van Water Match komt, net als bij vele dates vandaag.”

Bron: Water Alliance

 

Advertenties