Tags

, , , ,

Op donderdag 29 en vrijdag 30 juni 2017 vond de tweede succesvolle editie van het ‘Torino Fashion Match 2017’ plaats, georganiseerd door EEN in het Galleria San Federico in Turijn.

Op deze tweedaagse B2B beurs kwamen bedrijven, (opkomende) modeontwerpers, agenten, producenten, distributeurs en merken actief in mode en textiel over de hele wereld bijeen met als doel om potentiële zakelijke en technologische partners te ontmoeten. Hier hebben 118 bedrijven meegedaan aan de matchmaking en er zijn 384 meetings gerealiseerd.

Aansluitend op het netwerkgedeelte werden er op beide dagen inspiratie-workshops gegeven met als hoofdthema ‘Innovatie en Trends in de mode-industrie’. Centraal stond de vraag naar de betekenis van de huidige razendsnelle technologische ontwikkelingen voor zowel opkomende ondernemers als voor de fashion-industrie in het algemeen. Deze ontwikkelingen gaan sneller dan wij kunnen bijbenen en dringen door in alle facetten van ons dagelijks leven. Denk hierbij aan thema’s als digitalisering, kunstmatige intelligentie, internet of things en robots. Wat zijn de kansen en mogelijkheden van deze nieuwe technologische ontwikkelingen voor de fashion-industrie? Zijn wij klaar voor de toekomst?

Mode en Innovatie
Volgens Fatma Sener, Adviseur bij de Kamer van Koophandel Amsterdam, leven wij in een razendsnel veranderende era. Het aanpassingsvermogen van de ondernemer is dan ook belangrijker dan ooit om op lange termijn te kunnen overleven in de fashion-industrie. In haar workshop concentreerde ze zich vooral op het belang van het bijbenen en omarmen van innovatie in de modewereld en de emotionele vaardigheden die nodig zijn om een succesvol bedrijf in de nieuwe mode-economie te starten.

Giusy Cannone van het Fashion Technology Accelerator (IT), een internationale hub die digitale en technologische innovatie bevordert in mode-, luxe- en retailindustrie, bevestigt Fatma’s woorden. De mode- en retailindustrie wordt geconfronteerd met een ongekende periode van veranderingen en dynamiek. Technologische ontwikkelingen en sociologische gedragsverschuivingen hebben tot een reeks innovaties geleid, die vaak beter in de markt worden gebracht door startups dan gevestigde bedrijven. Zo zijn slimme textiel, aangesloten retails, mobiliteit, duurzaamheid, virtuele realiteit, het 3D printen techniek, en kunstmatige intelligentie enkele trends die momenteel op de markt worden gevestigd of binnenkomen.

Digitalisering en de consument
Matteo Rinaldi van het internationaal strategisch marketingbureau The Garrison Group vindt dat het opbouwen van een succesvol bedrijf in de mode-industrie tegenwoordig moeilijker dan ooit is vanwege de ongelooflijk hoge concurrentie, het snelle tempo van veranderende technologieën en praktijken, en de toegang die consumenten hebben tot informatie, evenals het gemak waarmee ze van het ene merk naar het andere willen veranderen.

Consumenten gaan steeds meer geld uitgeven aan producten waarmee zij zich als persoon mee identificeren: voor de ontwerper draait het dus niet langer om het ontwerpen van dingen maar om wat ze representeren in ons leven – denk aan de term lifestyle – en dus om tekens en symbolen.

De belangrijkste succesfactor van de industrie is hiermee volgens Rinaldi differentiatie. Hoe kun jij als opkomend bedrijf jezelf onderscheiden in een dergelijke variabele, steeds veranderende en sterk concurrerende markt? Het antwoord ligt volgens hem in de consument en in een mensgerichte benadering van (online) marketing.

Door consumenten als mensen te begrijpen, zullen we de sleutel kunnen ontlenen om de acties van consumenten te anticiperen, met name hun aankoopbeslissingsproces. We zullen weten hoe we met hen kunnen “praten” op een manier die ons in staat stelt om een betoverende relatie tussen hen en onze merken te creëren.

Doordat informatie gedigitaliseerd is, het zoeken naar partners steeds meer via online platforms gebeurt en het gedrag van de consument continue aan het veranderen is, is het voor opkomende ondernemers dus van groot belang om hier vanaf het begin bewust mee om te gaan en de ontwikkelingen mee te nemen in hun business plan. Hierbij is een digitale strategie van essentieel belang.

Kort samengevat is het voor op lange termijn succesvol worden en blijven van bedrijven in de mode-industrie van essentieel belang om de veranderende technologische tijdperk waarin we leven niet uit het oog te verliezen en mee te evolueren in het proces. Ooit succesvolle bedrijven als Kodak hebben ons laten zien wat gebrek aan de eerder besproken aanpassingsvermogen betekent om terug te komen op een citaat van Charles Darwin in de workshop van Fatma Sener: ‘Het zijn niet de sterkste soorten die overleven en ook niet de meest intelligente. Het is het soort dat het beste reageert op veranderingen.’

Meer beelden en informatie over Torino FashionMatch, volg deze links:

https://www.b2match.eu/to2-fashionmatch2017/pages/22283-material_2017

 

Advertenties