FashionMatchTijdens de EU FashionMatch 3.0 @Modefabriek op 25 en 26 januari sprak Kimberly Ariëns, student journalistiek, met een aantal deelnemers van de FashionMatch over hun ervaring met dit matchmaking evenement. Lees ook haar vorige verslag van 26 februari.

Bulgarije is één van de landen binnen Europa waar kleding goedkoop geproduceerd kan worden. Voor beginnende Nederlandse designers wordt dit als een ideale kans gezien. “Als designer wil je aan de top komen en blijven in de modewereld. Dit is niet makkelijk. Ik ben nog jong en moet goed weten waar ik mijn geld in investeer”, vertelt fashion designer Alexandra Frida van Frida. “Met mijn label doe ik de productie momenteel nog zelf. Dit wil ik uit handen gaan geven. Door de vele aanvragen van klanten kan ik het zelf niet meer aan. Op de FashionMatch ben ik dus op zoek naar productiebedrijven. Bulgarije is ‘happening’ onder jonge designers. De lage kosten in dit land maken het ook mogelijk om mijn collecties aan winkels te leveren.”

Frida groeide op in een wereld van sprookjes. Fantasie is de basis voor haar creaties. Door het leven en reizen in het buitenland kwamen er nieuwe ervaringen, smaken, kleuren en culturen bij. Momenteel heeft de jonge ontwerper een eigen atelier in Amsterdam waar ze vrouwenkleding produceert onder het motto ‘ready to wear’. Frida: “Mode moet toegankelijk zijn voor jong en oud. Met mijn werk wil ik mensen inspireren en aansporen hun dromen na te jagen – een eigen sprookje te maken. Mijn doel? Een succesvol bedrijf neerzetten en de waardering krijgen in de modewereld. FashionMatch helpt me daarbij. Zo rolde uit de vorige editie van FashionMatch een interessante samenwerking met een Indiase fabriek. Het is nog niet helemaal rond, maar waarschijnlijk gaan zij ons leer produceren.”

FridalogoFridafoto
Bron: Alexandra Frida

Connecties

Atelier Alliance Mode is minder gesteld op Bulgarije. “Veel designers weten niet welke technische keuzes ze moeten maken. Zo kan er bijvoorbeeld toch een fout in je prototype zitten, waardoor er 5.000 verkeerde jasjes worden geproduceerd. Alliance Mode probeert dit te voorkomen”, vertelt Sabri Karatas van Alliance Mode. “Zodra jij een ontwerp hebt, maken wij een sample. Ook bekijken we bij welke fabriek we jouw product het beste kunnen neerleggen. We proberen onze klant met zoveel mogelijk dingen te ontlasten. Alleen regelen wij niet het transport. Als je kleding in Bulgarije laat produceren, zorg je zelf voor het transport. Daarom twijfelen wij over samenwerkingen met dit land.”

Alliance Mode sponsort naast succesvolle fashion designers als Spijkers en Spijkers ook beginnende ondernemers. Karatas: “Op de FashionMatch krijgen we de kans om vele verschillende designers te ontmoeten. Sommigen onder hen herkennen ons bedrijf en dat doet goed. Het is voor ons belangrijk om naamsbekendheid op te bouwen. Omzet is op de FashionMatch nog niet van belang. Toch spraken we een aantal designers die een samenwerking wel zien zitten.”

Zo maakte het atelier contact met fashion designer Anneloes Ouwehand. “Als freelancer in de mode-industrie werkte ik acht jaar voor verschillende bedrijven en labels. Ik kies nu voor mezelf – voor een eigen label”, vertelt Anneloes Ouwehand. Momenteel werkt ze voor The View Magazine. “Door dit werk kwam ik in aanraking met mooi textielmateriaal. Daaruit vloeide een collectie rondom badkleding. Het is gedurfd, want je wilt natuurlijk niet dat het pak uit elkaar valt zodra je het water in springt. Maar ik houd van uitdagingen. Gelukkig heb ik nog geen ‘nipplegate’ of andere gênante situaties ondervonden met mijn badpakken.”

Anneloeslogo

Anneloesfoto

Bron: Anneloes Ouwehand

Naast badkleding ontwerpt Ouwehand ook spinningbroeken. “Nederland is een fietsland. Er zijn vrouwen die er mooi uit willen zien tijdens het fietsen. Alleen oogt fietskleding niet zo charmant. Voor de ‘niet-hardcore fietser’ ontwierp ik een broekje dat je onder een spijkerbroekje kunt dragen. Als je een wijntje gaat drinken op het terras, heb je niet het idee dat je in een luier staat”, aldus Ouwehand. “Zowel de badkleding als het spinningbroekje zijn technisch ingewikkelde producten. Grote spelers op deze markt laten dit soort kleding produceren bij ‘A-fabrieken’. Vervolgens nemen ze het in grote aantallen af. Ik heb niet de intentie om te concurreren met dit soort labels, maar om uniek en origineel te blijven.”

Zo ver als het kan, wil Ouwehand alles zelf doen. Ouwehand: “Ik heb geen expert in arm genomen, omdat ik de productie van dichtbij wil meemaken. Eerst zelf uitproberen en dan verder kijken. Tot nu toe zijn mijn producten alleen nog online te koop. Ik ben nu aan het bekijken hoe ik mijn collecties in de winkel krijg. FashionMatch zorgt ervoor dat ik in aanraking kom met producenten als Alliance Mode. Een betere tussenschakel dan FashionMatch bestaat niet.”

Online

Fashion designer Caroline Riffi Ollite-Hopman van Carat23 blijkt in de Verenigde Staten bekender te zijn dan in eigen land. “Met de FashionMatch hoop ik een vaste voet op de Nederlandse markt te kunnen zetten”, vertelt Caroline Riffi Ollite-Hopman. Door de unieke techniek van haar unisex tassen won ze de ‘Timberland Best Green Handbag Award 2014 – New York’. Met één hengsel kan je deze tas op twee manieren dragen, als schouder- en handtas. Riffi Ollite-Hopman: “Mannen dragen de tassen vaak laag. Doordat mijn man vaak bleef hangen aan de leuning van een stoel kwam ik op dit idee.” Inmiddels draagt rapper 50Cent één van haar tassen. Vanaf maart dit jaar ligt haar collectie in de winkels van Timberland. Zanger Pharrell Williams ontwerpt ook voor dit schoenenmerk en zal binnenkort de tassen van Carat23 dragen.

Nog maar anderhalf jaar in het vak en nu al carrière in Amerika. “Designers met – alleen – een creatieve achtergrond springen vaak in het diepe. Door mijn studie International Business weet ik veel af van het importeren en exporteren. Ik hoef geen extra mannetje aan te nemen. Je kunt beter alle touwtjes in eigen handen houden. Het scheelt je veel tijd en geld”, vertelt Riffi Ollite-Hopman. “Ik wil nu met mijn label volledig focussen op eigen land. Het meest van mijn tijd breng ik namelijk ook in Nederland door. Over de hele wereld zijn tientallen modebeurzen, maar FashionMatch weet de juiste personen aan elkaar te koppelen. Tijdens de match heb ik verschillende webshops gesproken die mijn tassen willen verkopen. De FashionMatch werkt.”

Label Van Jos is ook geïnteresseerd in de online verkooppunten op de FashionMatch. Het label wordt door moeder en dochter gerund. “Je ziet veel familiebanden in de modebusiness. Je moet elkaar kunnen vertrouwen”, vertelt Rosa van Ederen van Van Jos. “Als freelancer in de kunsten had ik het in de crisis erg moeilijk. Ik raakte geïnspireerd door de kleding van mijn moeder die ze maakte voor mijn familie. Van daaruit richtten we het label Van Jos op met kleding voor de zakenvrouw. Eigenlijk ben ik de tussenschakel in Van Jos. Ik breng haar creaties naar de markt.”

Met een nog onbekend merk, blijkt het in de retail erg lastig te zijn, aldus Van Ederen. “Winkels durven nauwelijks het risico te nemen. Daarnaast heeft onze doelgroep – de zakenvrouwen – geen tijd om de winkels in te gaan”, vertelt Van Ederen. Tot nu toe heeft de collectie een groter bereik in het buitenland. De kleding van de Nederlandse vrouw zit nog in de ‘safe-zone’. Bij ons label moet je niet denken aan het standaard mantelpakje, maar juist ‘out of the box’. Door middel van webshops hopen we de Nederlandse doelgroep aan ons te binden. FashionMatch is jezelf verkopen. Door op zo’n event te netwerken, kom je vanzelf bij de juiste personen terecht.”

Dit artikel is geschreven door Kimberly Ariëns